Britse prei ‘makes the buzz’

Het imago van prei verbeteren door middel van acties op internet, dat is de voornaamste strategie van Bayer om de Britse preitelersbond Leek Growers Association te ondersteunen.


“We doen ons best om prei populair te maken”, zegt Sales Specialist Rob Murison, “en de telers zijn blij te zien dat de informatie over hun product fris en dynamisch gepresenteerd wordt.” Een recente receptenwedstrijd op Twitter bleek een groot succes en leverde 35 deelnemers en honderden tweets op.

Een aantrekkelijke en nuttige website
In 2008 richtte de Britse preitelersbond, in samenwerking met een PR bedrijf, de website ‘British Leeks’ op. Het was een moderne stap in de richting van hernieuwde aandacht voor een van de oudste groenten ter wereld. Prei, als traditionele maaltijd in het Britse gezin, was te ingewikkeld geworden voor jongeren die minder tijd hebben om maaltijden voor te bereiden. Op de website British Leeks staan honderden recepten voor de consument, persberichten en goed geschreven historische weetjes over prei, evenals vrij toegankelijke foto’s van goede kwaliteit die journalisten kunnen gebruiken voor artikelen over een bijzonder gezonde groente die vooral in het winterseizoen gegeten wordt, maar die dankzij zijn nieuwe rassen verrassende perspectieven opent voor het zomerseizoen. “Ik was aangenaam verrast toen ik kort geleden op Radio 4 een programma hoorde,” vertelt Rob Murison, “waarin de journalist informatie gaf die regelrecht van onze website kwam.”

Online receptenwedstrijden voor meer interactie
Na vijf jaar financiële ondersteuning van British Leeks is Murison begonnen andere sponsors aan te moedigen om zijn voorbeeld te volgen en nieuwe strategieën te ontwikkelen om de mensen naar de website te lokken. In nauwe samenwerking met de preitelersbond heeft hij nieuwe content voor de website ontwikkeld en in 2013 een wedstrijd georganiseerd voor studenten van universiteiten en koksscholen. “Dat was een groot succes”: de studenten moesten een recept met prei creëren en er een YouTube-filmpje bij maken. De 19-jarige student Ricky Matonti won £1000 met zijn ‘Arancini van prei en aardappel met geroosterde-preimayonaise’.

Er is een tweede succesvolle wedstrijd uitgeschreven op de populaire website ‘Mums Net’ die in 2015 al zijn tweede editie beleefd heeft. Dit avontuur en dat van #Iloveleeks zullen de komende maanden zorgen voor veel informatie en interactie op de British Leeks website.


Aanpassen aan nieuwe gewoontes
Hoewel de consumptie van prei in de loop der jaren stabiel is gebleven in Groot-Brittannië – de gemiddelde consument in de UK geeft per jaar £1,24 uit aan prei – zijn de koopgewoontes de laatste tijd veranderd. De meeste mensen – bijna 80% – geven de voorkeur aan voorverpakte prei met nog een beetje groen waar de versheid van het product aan af te lezen is. Voorverpakte prei is praktischer voor het toenemende aantal klanten die hun kruidenierswaren laten thuisbezorgen. Ook de discount supermarkten, die steeds populairder worden, zijn blij met de opkomst van voorverpakte prei.

Britse prei wordt voornamelijk gekocht door ouders – dertigers en veertigers – die meer tijd besteden aan de bereiding van een gezonde maaltijd voor hun gezin, vergeleken met de jongere generatie. Daarom is samenwerking met ‘Mums Net’ en met populaire food bloggers zoals Dominic Franks en over enige tijd hopelijk ook Jack Monroe – “een bron van inspiratie” volgens Rob Murison – de beste manier om de informatie over Britse prei fris en creatief te houden, want dat is de sleutel voor duurzaam succes van het product.




(source: http://www.horticulturewales.co.uk,
Basic Horticultural Statistics 2014 www.gov.uk
Department for Environment, Food and Rural Affairs)


LINKS :