Donderdag, 22 juni 2017

Intense tomaat Groente van de maand bij Albert Heijn in augustus

Iedereen kent het wel: je snijdt een tomaat door en meteen lekt het vocht eruit. Kan dat niet anders? Tien jaar geleden experimenteerden we voor het eerst met tomaten die geen vocht verliezen bij het snijden, hun vorm behouden én die tegelijk heerlijk vol van smaak zijn. De Intense tomaat was geboren!
Door de Intense tomaat te grillen, komt de smaak optimaal vrij.
De verwerkende industrie en horeca kennen de voordelen van de Intense tomaat – the chef’s tomato – allang. Het product is bij de consument echter nog relatief onbekend. Daar komt deze zomer verandering in, want de Intense tomaat is in augustus Groente van de maand bij Albert Heijn.

Succes in de food-industrie
In 2006 begon Bayer in samenwerking met een aantal telers in Nederland, België en Spanje met de eerste tests met een tomaat die niet lekt. En met succes, want al gauw ontstond er een tomaat met de bijzondere eigenschap dat hij geen vocht verliest bij het snijden. Daardoor is het een graag geziene gast in de keuken van restaurants.

Hans Driessen, Accountmanager Produce Chain bij Bayer, vertelt: “Voor in salades en op brood is het de ideale tomaat. Maar ook als je bijvoorbeeld een pizza belegt met schijfjes tomaat, moet je de Intense tomaat hebben. Waar er van een gewone tomaat weinig overblijft als je hem bijvoorbeeld op een pizza legt en verhit, behoudt de Intense tomaat zijn vorm perfect.”

Ook in de verwerkende industrie heeft de Intense tomaat zijn plek in de markt al veroverd. Koop je een voorverpakte sandwich bij het tankstation of een maaltijdsalade bij de supermarkt met in blokjes, reepjes of schijfjes gesneden tomaat? Dan zal het 9 van de 10 keer een Intense tomaat zijn.

De weg naar de supermarkt
In de Duitse supermarkten REWE en Globus is de Intense tomaat al in het vaste assortiment te vinden. In Nederland is dat nog niet het geval, zo vertelt Hans Driessen: “Hij is in het verleden een tijdje bij een tweetal supermarkten te koop geweest zonder uitleg van de unieke eigenschappen. Het is echter belangrijk dat de klant het verhaal achter deze tomaat leert kennen. De prijs blijft een belangrijke factor, dus als de consument kan kiezen tussen twee soorten tomaten die op het eerste oog gelijkwaardig lijken, is de keuze gauw gemaakt als de ene veel goedkoper is. Maar als die klant weet wat de voordelen zijn van de Intense tomaat, verandert dat de zaak natuurlijk.”
Koop je een voorverpakte sandwich of een maaltijdsalade met in blokjes, reepjes of schijfjes gesneden tomaat? Dan zal het 9 van de 10 keer een Intense tomaat zijn.
Groente van de maand bij Albert Heijn
In augustus krijgt de Intense tomaat volop de kans om ook de consument te overtuigen van de voordelen. Dan ligt het product een maand lang in de schappen bij de grootste supermarktketen van Nederland. Een felbegeerde plek die je niet zomaar krijgt. Hans Driessen: “Om Groente van de maand te worden, hebben we deelgenomen aan de AH Podiumdagen. Daarbij vertelden we ons verhaal, maar hebben we ze vooral overtuigd door ze de voordelen simpelweg te laten ervaren en de tomaten ter plekke te snijden. En dat werkte!”

Het concept ‘Groente van de maand’ is een co-creatie van Albert Heijn en Bakker Barendrecht, hun vaste leverancier van groenten en fruit. Beide bedrijven werken al tientallen jaren samen met een gezamenlijk doel: de klanten van Albert Heijn voorzien van de beste groenten en fruit. Daar hoort ook bij dat ze samen op zoek gaan naar mogelijkheden tot innovatie. Janine Straver, Category Marketeer Groente bij Bakker Barendrecht, vertelt: “We vinden het belangrijk om te blijven vernieuwen en de Albert Heijn-klanten variatie te bieden. Het concept ‘Groente van de maand’, dat in 2012 ontstaan is, is één van de initiatieven die hieraan bijdraagt. Het is als het ware een proeftuin om consumenten kennis te laten maken met bijzondere groenten. Veel producten die ooit Groente van de maand bij Albert Heijn waren, vind je inmiddels vast in de schappen. Voorbeelden zijn de gele courgette en de rood-geel-gestreepte paprika.”

Een multi-inzetbare tomaat
In augustus krijgt de Intense tomaat de kans om nu ook de consumentenmarkt te veroveren. Op de verpakking worden de brede toepassingsmogelijkheden van de tomaat gecommuniceerd.

Dat het product juist in augustus AH Groente van de maand is, komt goed uit, zo vertelt Hans Driessen: “Er is dan niet alleen een piek in de productie, maar de zomer is daarnaast het perfecte moment om de Intense tomaat aan de man te brengen. Hij is namelijk niet alleen bij uitstek geschikt voor in zomerse salades of op brood, maar ook ideaal voor op de barbecue. Door hem te grillen, komt de smaak optimaal vrij. Ook voor pastasaus is hij perfect, omdat je een tomaat die haar vocht vasthoudt minder lang hoeft te laten indikken. Daarmee is het echt een multifunctionele tomaat en vermijdt de consument keuzestress bij het schap. Hij haalt immers een tomaat in huis waarmee echt alles kan. Dat is ook belangrijk in de strijd tegen voedselverspilling: vanwege de brede toepassingsmogelijkheden, kun je deze tomaat altijd wel gebruiken in een avondmaaltijd of lunch- of bijgerecht.”
Vanwege de brede toepassingsmogelijkheden, kun je Intense altijd wel gebruiken in een avondmaaltijd of lunch- of bijgerecht.
De toekomst van de Intense tomaat
De toekomst van de Intense tomaat ziet er rooskleurig uit. Hans Driessen: “Met belichting kunnen High tech-telers jaarrond produceren. Dat is een belangrijke stap vooruit.”

Voor de afzetmarkt van de Intense tomaat vormt de proefperiode in augustus een belangrijke kans. Of hij daarna in het vaste assortiment komt, blijft de vraag. Albert Heijn kijkt daarbij niet alleen naar de verkoopcijfers, maar ook naar het onderscheidend vermogen van het product. Ook de beschikbare schapruimte speelt mee in hun afweging om de Intense tomaat al dan niet te blijven verkopen.

Hans Driessen ziet daarnaast kansen voor de Intense tomaat bij andere, kleine supermarktformats: “Omdat je er alles mee kunt, bied je ook als retailer met een beperkt winkeloppervlak met een enkele tomatensoort je klant toch een heel palet aan mogelijkheden.”

Bayer: Science For A Better Life
Bayer is een wereldwijd opererende onderneming met kernactiviteiten in de Life Science-sectoren van de gezondheidszorg en de landbouw. Bayer wil met zijn producten en diensten de mens tot nut zijn en bijdragen tot een hogere levenskwaliteit. Tegelijkertijd creëert Bayer waarde via innovatie, groei en hoog winstpotentieel. Het concern staat voor duurzame ontwikkeling en erkent zijn rol als sociaal en ethisch verantwoordelijke ‘corporate citizen’. In het boekjaar 2016 telde Bayer ongeveer 115.200 medewerkers en bedroeg de omzet 46,8 miljard euro. De investeringen bedroegen 2,6 miljard euro en de R&D-uitgaven 4,7 miljard euro. Deze cijfers bevatten die van de hoogwaardige polymeren-business, die op 6 oktober 2015 als zelfstandige onderneming onder de naam Covestro op de beurs gebracht werd. Voor meer informatie, zie www.bayer.com.

Contact
Hans Driessen, Accountmanager Produce Chain
+31 6 2482 6384 »E-Mail

Toekomstgerichte verklaringen
Dit persbericht kan toekomstgerichte verklaringen bevatten die gebaseerd zijn op huidige veronderstellingen en ramingen door de directie van Bayer. Diverse gekende en ongekende risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen leiden tot wezenlijke verschillen tussen de reële toekomstige resultaten, financiële situatie, ontwikkeling of prestaties van het bedrijf en de hierin vermelde ramingen. Deze factoren omvatten die welke besproken worden in de openbare verslagen van Bayer, die kunnen worden geraadpleegd op de Bayer website op www.bayer.com. Het bedrijf wijst iedere aansprakelijkheid af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of om deze aan te passen aan de toekomstige gebeurtenissen of ontwikkelingen.

Landen

Landen

Zoeken