Dinsdag, 07 november 2017

Verduyn: familiebedrijf met sterke wortels

Het familiebedrijf Verduyn teelt, wast, sorteert, trieert, snijdt, verpakt en verkoopt diverse soorten groenten. Wortelproducten zijn hun grootste specialiteit. CEO Alexander Verduyn vertelt over samenwerking, innovatie en werken met passie.
Alexander Verduyn, CEO Group Verduyn.
De geschiedenis van Group Verduyn begint in 1950, als Gaston Verduyn in Kortemark start met de teelt van groenten. Vanuit deze basis wordt in 1965 begonnen met het versnijden van groenten en groeit het bedrijf onder leiding van Daniël Verduyn verder uit tot de internationale speler die ze vandaag de dag zijn. Inmiddels staat de derde generatie van de familie Verduyn aan het roer. Ze zijn een familiebedrijf met een enorme drive voor het product en een gezonde ambitie, zo vertelt CEO Alexander Verduyn: “Mijn zus Valerie, broer Nicolas en ik zijn alle drie met ons hele hart in het bedrijf gestapt. We zien gewoonweg ons product heel graag!”

Verduyn heeft nog altijd een eigen teeltbedrijf, waardoor ze de producten die ze aan de versmarkt, foodservice of industrie leveren tot in de puntjes kennen. “We zijn trots op elk product dat naar buiten gaat,” aldus Verduyn. Group Verduyn werkt daarnaast samen met honderden groententelers, die gedegen begeleiding krijgen. Voor de wortelteelt – zo’n 100.000 ton per jaar - gebruiken ze van Bayer vooral de Nunhems rassen Cadance F1, Romance F1 en Laguna F1. Verduyn: “De Romance F1 en Laguna F1 zijn allebei zeer mooie, vroege wortels. De Romance F1 is de mooiste van allemaal qua uiterlijk. De Laguna F1 biedt ons een goed rendement.” Verduyn is zeer te spreken over de samenwerking die ze met Bayer hebben. “We waarderen het dat Bayer erg open staat voor onze input en er ook daadwerkelijk wat mee doet. Zo vonden we sommige rassen vroeger wat breukgevoelig. Daar heeft Bayer intensief aan gewerkt en dat zien we duidelijk terug.”
Na het zeer natte voorjaar van vorig jaar, is het dit jaar extreem droog geweest. Met de overschotten van vorig jaar was er dit jaar een zwakke marktprijs voor wortel op de versmarkt. Wat betreft kwaliteit is het een geslaagde zomer te noemen, aldus Verduyn. “Voor de kwaliteit kan het beter droog zijn dan nat. De prijs is inmiddels al een tijdje stabiel en zit nu op een correct niveau. Ik verwacht dat dat zo zal blijven.”


Wortel is een teelt waarbij veel actieve stoffen opgeslagen worden in het gewas. Residuvrij telen is daarom een belangrijk aandachtspunt. Verduyn: “Residuvrij telen is de toekomst. Ik verwacht dat het over 10 jaar de norm zal zijn. We zien nu al duidelijk dat de supermarkten steeds strenger worden. Om aan hun normen te voldoen, moet je goed zijn in de teelt. Het gaat echt iets voor de specialisten worden.”

Het leveren van topkwaliteit staat altijd voorop bij Verduyn. “Onze leveranciers weten wat ze van ons kunnen verwachten: een gezond en mooi product tegen een eerlijke prijs,” aldus Verduyn. “In de bijna 70 jaar dat we bestaan, hebben we veel know-how opgebouwd. En we leren nog elk jaar bij! Net als Nunhems Netherlands eigenlijk: ook die hebben een lange historie en blijven innoveren.“

Verduyn heeft als familiebedrijf letterlijk en figuurlijk sterke wortels in hun markt. Wortels die ze blijven voeden door te zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Verduyn: “Zo heb je bij wortel nu bijvoorbeeld de coloured carrots en snackworteltjes. Dat zijn leuke producten waarmee je ook kinderen kunt verleiden meer groenten te eten. Het gaat erom dat je een oud product in een nieuw jasje weet te steken. Bijvoorbeeld door smaak- en kleurtesten te doen, en mooie, milieubewuste verpakkingen te maken. Zo blijven we zowel kinderen als volwassenen boeien met onze producten.”

Over Bayer: Science For A Better Life
Bayer is een wereldwijd opererende onderneming met kernactiviteiten in de Life Science-sectoren van de gezondheidszorg en de landbouw. Bayer werkt met zijn producten en diensten voor het welzijn van de mens en draagt bij aan een hogere kwaliteit van leven. Tegelijkertijd creëert Bayer waarde door innovatie, groei en een hoog winstpotentieel. Het concern staat voor duurzame ontwikkeling en erkent zijn rol als sociaal en ethisch verantwoordelijke ‘corporate citizen’. In het boekjaar 2016 had Bayer ca. 115.200 medewerkers en een omzet van 46,8 miljard euro. De investeringen bedroegen 2,6 miljard euro en de R&D-uitgaven 4,7 miljard euro. Deze cijfers bevatten die van de hoogwaardige polymeren-business, die op 6 oktober 2015 als zelfstandige onderneming onder de naam Covestro naar de beurs gebracht werd. Voor meer informatie, zie www.bayer.nl.

Toekomstgerichte uitspraken
Dit persbericht kan toekomstgerichte uitspraken bevatten op basis van de huidige aannames en prognoses van het management van de Bayer Groep of een dochteronderneming. Als gevolg van bekende en onbekende risico's, onzekerheden en andere factoren kunnen er wezenlijke verschillen ontstaan tussen de feitelijke toekomstige resultaten, financiële situatie, ontwikkeling of prestaties van het bedrijf en de hier gegeven schattingen. Factoren zijn onder meer die welke zijn besproken in de openbare verslagen van Bayer die beschikbaar zijn op de Bayer website op www.bayer.com. Het bedrijf aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid om deze toekomstgerichte uitspraken aan te passen of ze in overeenstemming te brengen met toekomstige gebeurtenissen of ontwikkelingen.

Landen

Landen

Zoeken

Language versions

This news is also available in
- English
- Dutch